Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

Logo der Graduiertenschule "Verbindlichkeit von Normen der Vergesellschaftung"

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Vorträge, Tagungen, und Workshops SoSe 2019

Vorträge

8. April 2019

Heiner Klemme (MLU Halle-Wittenberg) "Was ist Verbindlichkeit?: Positionen und Debatten seit Hobbes"

Ludwig Wucherer Straße 2, Raum 23a, 18 Uhr c.t.

17. April 2019

Otfried Höffe (Tübingen) "Wahrheit im Plural. Ein philosophisches Grundmotiv von Karl Jaspers."

Universitätsplatz 8/9 (Melanchtonianum, Hörsaal XV), 18 Uhr c.t.

Ist ausgefallen

06. Mai 2019

Prof. Dr. Yvonne Kleinmann (MLU Halle-Wittenberg), Prof. Dr. Andreas Pećar (MLU Halle-Wittenberg), Prof. Dr. Patrick Wagner (MLU Halle-Wittenberg) "Exemplarische Perspektiven und Zugänge der Geschichtswissenschaft"

Ludwig Wucherer Straße 2, Raum 23a, 18 Uhr c.t.

20. Mai 2019

Prof. Dr. Daniel Fulda (MLU Halle-Wittenberg)

Ludwig Wucherer Straße 2, Raum 23a, 18 Uhr c.t.

25. Juni 2019

Dr. Steffi Schadow (Bremen)

Ludwig-Wucherer-Straße 2, Raum 23a, 18 Uhr c.t.

Workshops

Interdisziplinäre Erforschung der Begriff der Verbindlichkeit

20.-21. Juni, 2019

IZEA, Thomasius Zimmer

The Ph.D. students and Coordinator of the International Graduate School VNV met June 20–21 for a Block Seminar. The seminar investigated the concept of obligation from an interdisciplinary perspective. Participants in the seminar each selected a text which was distributed one week prior to the Block Seminar. The text could be an original work – affording the opportunity to receive feedback and facilitate research productivity – or a relevant work in the scholarly literature.

The text presented by John Walsh provided insight on 18th century philosophical conceptions of obligation ranging from those dependent on God (Crusius) to rational cognition of the good (Wolff) to the relation of a contingent will to the demand of pure practical reason (Kant). Emanuel Lanzini Stobbe’s text was an excellent supplement to this broad examination of conceptions of obligation in that Stobbe focuses on the concept of perfection in Christian Wolff, which is a central concept throughout Wolff’s philosophical works. The text presented by Hirohito Mita gave an enlightening account of the different conceptions of faculty psychology maintained by Gottsched and Baumgarten with respect to the Dichtungsvermögen. This faculty psychology was indebted to Leibniz and Wolff: the text draws on philosophy, aesthetics, and history, and in this regard can be seen as a bridge between the philosophical and historical texts discussed in the seminar. The text presented by Fabian Schubert offered an illuminating model of normativity for the Early Modern period from an historical perspective. Kateryna Pasichnyk’s text employs an applied perspective of normativity by considering the determinate obligation of landlords in the Baltic provinces in the 18th and 19th centuries to maintain their serfs. Anna Keim’s text provided an enlightening meta-level examination of investigations of value transformation in the 20thcentury.

Below are the participants’ respective description of the selected text as well as an explanation of the significance of the text for his/her work and its relevance to the investigation of obligation generally.

–      John Walsh

Anna Keim

Der Text von Bernhard Dietz und Jörg Neuheiser Diesseits und jenseits der Welt der Sozialwissenschaften. Zeitgeschichte als Geschichte normativer Konzepte und Konflikte in der Wirtschafts- und Arbeitswelt bildet die Einleitung zu einem 2017 erschienen Sammelband zum Thema Wertewandel im 20. Jahrhundert. Die Autoren beschreiben aktuelle Forschungsdebatten zum Thema Wertewandel in der Zeitgeschichtlichen Forschung unter besonderer Berücksichtigung der Wirtschafts- und Arbeitswelt sowie die Auseinandersetzung der Geschichtswissenschaft mit Modellen, die durch die Sozialwissenschaften aufgestellt wurden. Der Text wurde ausgewählt, um den KollegInnen der Graduiertenschule einen Überblick und eine Einführung in die Debatten zum Thema Wertewandel in der Zeitgeschichtlichen Forschung zu bieten. Anhand des Textes konnte ein Diskussion über die Rolle von Werten zur Herstellung von Verbindlichkeit geführt, Parallelen und Unterschiede zu Modellen der Normenkonkurrenz in der Frühen Neuzeit beobachtet und der Frage nachgegangen werden, wieso in der Zeitgeschichtlichen Forschung momentan eher die Themen Werte und Wertewandel und nicht so sehr die Normen im Zentrum der Diskussion stehen.

Kateryna Pasichnyk

Marten Seppel, The landlords' obligation to maintain their serfs in Baltic provinces, Social History Vol. 34 No. 3 August 2009: 284-300.

The article I have chosen for the block seminar, Martin Seppel’s “The landlords' obligation to maintain their serfs in Baltic provinces” (Social History Vol. 34 No. 3 August 2009: 284-300), concerns the normative obligation of the landlords to sustain the life of their dependents and the (non)implementation of this obligation in situ, at the estates. Martin Seppel investigates one aspect of the obligation, the supply of grain to the peasants in cases of crop failures and famines. The author sees his article as a counter-argument to the historiographical commonplace that the institution of serfdom turned out to be a durable and bearable form of social relations due to the landlords' commitment to support the lives of their serfs. Seppel argues that even though the aforementioned obligation was a basis of paternalistic relations and largely in tune with the landlords' economic interest, the welfare of each individual peasant was not their overarching objective. In the author's opinion, it was the increased social role and involvement of the state – from the second half of the eighteenth century – that provided the mechanisms of guarantees and protection for peasants from starvation. The state decreed regulations which reiterated landlords' obligations, informed serfs about their right to require landlords' help and complain if it was not provided, and authorized local powers to oversee estates as well as inflict penalties for violating obligations. The inequality between the legal statuses of landlords and serfs, however, hindered the functioning of these mechanisms and led to the former to be rarely held liable to fines and the latter reluctant to complain or even ask the landlord to lend grain in fear of violent response. I believe the article illustrates how obligation as it is created in normative sources can be considered as a starting point to test its enactment in everyday life and by this means to interpret social interaction - in this case serfdom relations.

Fabian Schubert

Hillard von Thiessen: »Normenkonkurrenz: Handlungsspielräume, Rollen, normativer Wandel und normative Kontinuität vom späten Mittelalter bis zum Übergang zur Moderne«, in: Arne Karsten und Hillard von Thiessen: Normenkonkurrenz in historischer Perspektive (= Zeitschrift für historische Forschung Beiheft 50, Berlin 2015), S. 241–286.

Thießen entwickelt in seinem Text ein Konzept der sogenannten Normenkonkurrenz. Mittels dieses Konzeptes versucht er ein spezifisches „Epochenmerkmal“ der Frühen Neuzeit auszumachen. In Abgrenzung zu älteren Modellen (z.B. Sozialdisziplinierung oder Konfessionalisierung) zeichnet sich sein Entwurf weniger durch eine top-down-Gefälle aus. Er betrachtet akteurszentriert die Normenhorizonte einzelner Personen oder Gruppen, die nicht immer im Einklang mit anderen Normen waren. Kurz gefasst sieht er drei  Normenhorizonte, den religiösen und  den gemeinwohlorientierten Horizont sowie das soziale Nahfeld. Innerhalb dieser Horizonte bewegten sich die meisten Akteure, seien sie adlig oder bäuerlich gewesen. Alltäglich mussten sie zwischen diesen Horizonten switchen und kasuistisch entscheiden, welchem Normenhorizont sie sich verbunden fühlten.

Mit Blick auf die Graduiertenschule ist hier besonders interessant, dass die Verbindlichkeit von Normen nach diesem Modell fallbedingt entschieden wurde und solches Handeln kein Widerspruch innerhalb der Normenhorizonte der frühneuzeitlichen Gesellschaft war.

Hirohito Mita

Dagmar Mirbach: Gottsched und die Entstehung der Ästhetik, in: Eric Achermann (Hg.): Johann Christoph Gottsched (1700 – 1766) Philosophie, Poetik und Wissenschaft, Berlin 2014, S. [113] –127.

Dagmar Mirbach versucht in diesem Ausatz zu zeigen, wie Gottsched bei der Entstehung Baumgartenscher Ästhetik mitwirkte. Die Beiden haben ihr zufolge die empirische Psychologie von Leibniz und Wolff verschiedentlich übernommen und ausgearbeitet. Der entscheidende Unterschied zwischen Gottsched und Baumgarten bestehe in ihrer Einordnung des Dichtungsvermögens. Jener kategorisiert es in die obere Erkenntnis; dieser hingegen in die untere. Trotz dieser Divergenz geht die Verfasserin davon aus, dass Baumgarten in poetologischer Hinsicht auf Gottsched zurückgriff. Sie stellt so ihre These auf, dass dieser Rückgriff einen Anfang des Übergangs zum Dichtungsbegriff Herders und der Romanitk kennzeichnet.

Emanuel Lanzini Stobbe

The text is part of the first chapter of my doctoral dissertation and connects, to some extent, the concepts of perfection and obligation in the philosophy of Christian Wolff - focusing on the development of the former. Human beings are bound to seek their perfection and the perfection of others; this notion is central to the relation between the two concepts. The text is divided according to Wolff's philosophical stages: the first 'Philosophia Practica Universalis', the Architecture writings, the German 'series', the 'Oratio' about the Chinese practical philosophy and the Latin 'series'.

John Walsh

Heiner F. Klemme. “Gewissen und Verbindlichkeit. Kants Idee eines “inneren Gerichtshofs” zwischen Christian Wolff und Adam Smith.” In Der innere Gerichtshof der Vernunft, Saša Josifović und Arthur Kok. Leiden, 2016. pp. 63–83.

In this work Heiner Klemme provides an extensive examination of the concept of obligation as well as other closely connected concepts, e.g. freedom and conscience, found in Immanuel Kant, Christian Wolff, Christian August Crusius, and Adam Smith. While Crusius located conscience in a feeling expressed by a drive, Christian Wolff identified conscience with our judgment on good and evil. Although Kant generally follows Wolff’s rationalist-cognitivist conception of conscience, Kant’s conception consists not in judgment on good and evil per se, but in judgment on the human being him/herself. The relation of Kant’s conception to Adam Smith’s notion of the “judge within” is not to be overlooked. For Crusius, obligation consists in that state in which a moral necessity to a possible action is present. According to Klemme, conscience plays a crucial role in this conception of obligation insofar as conscience obligates us to follow the law (which is given by God). Wolff’s conception of obligation consists in having a motive sufficient for the performance of an action. This takes place through cognition of the good via cognition of nature. While Wolff holds this cognition to be both necessary and sufficient for action, Kant maintains that our free will is contingent. Klemme’s article offers an excellent overview of the historical and systematic connections between Kant and his immediate predecessors concerning the concept of obligation.

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